Od bezbřehého přijetí po radikální uzavření vstupu. Chtěl bych svůj pohled na tuto situaci přiblížit v následujícím příměru. Mnozí znají film Stalingrad. Jistě si vybaví i scénu s letadlem, které odváží z obklíčení těžce zraněné. Na letadlo dotírají hordy lehce zraněných či dokonce zdravých, aby se dostaly ven z kotle. Řekl bych, že z této scény můžeme čerpat mnohé paralely:
1. Letadlo je pro dotírající cesta ke svobodě. Evropa je pro uprchlíky rovněž cesta ke svobodě.
2. Letadlo ale nemůže pojmout všechny. Evropa rovněž nemůže pojmout všechny.
3. Letadlo je prostor svobody a bezpečí, za ním zůstávají stovky v ohrožení. Je jich mnohonásobně víc, než letadlo uveze. Stejně tak Evropa je prostorem svobody a bezpečí, za jejími hranicemi je mnohonásobně víc zájemců, než Evropa unese (v Evropě je cca 350 mil. lidí, v Evropě by jich chtělo žít pravděpodobně cca 3 - 5 miliard, pokud by se jim dala příležitost). Je to možná podobný poměr, jako počet zachráněných v letadle a počtem ubožáků, kteří zůstali dole na letišti.
4. Na letadlo dotírají lehce zranění a brání vstupu těžce zraněným. Podobně do Evropy chtějí lidé postižení jen malým výdělkem (ekonomičtí) a komplikují vstup těm, kteří jsou postižení válečnými útrapami (političtí).
Teď je otázka, jak vyřešil velitel letadla situaci, než odletěl. Jak vybíral, kdo poletí a kdo ne. Jak Evropa vybere ty, které vpustí a které ne. Propustku dostali do letadla pravděpodobně pouze lidé, kteří splnili dvě podmínky: Měli správnou lékařskou zprávu a asi byli v pořadníku ve frontě. To byla platná pravidla. Ti, kteří i přesto doráželi na letadlo při jeho odletu a byli schopni způsobit havárii letadla, tato pravidla porušovali. Proti těm byl velitel ochoten použít i zbraň. Velitel letadla viděl sice stovky jiných, ale nemohl prostě vyhovět všem, protože mu to letadlo neumožnilo. Musel se asi dopustit nespravedlnosti, a možná zanechal na místě více postižené než, ty které naložil, ale prostě to nešlo ve skrumáži lidí vyřešit spravedlivěji. Jinak by vůbec neodletěl a nepomohl tak alespoň malé skupince. Některým se možná stala křivda.
I Evropa by měla postupovat podle pravidel. Tzn. vpustit ty nejvíce „zraněné“, kde je evidentní postižení válkou. Což je prvotně jasné u žen a dětí (u mužů je velký problém odlišit, kdo je politický, kdo je jen ekonomický, snad by to šlo u manželů úplných rodin). A pak je samozřejmě ve hře klasický pořadník. Prostě ostraha hranic z hordy žadatelů může vybrat jen určitý počet nejspíše žen a dětí, ať už se to zbytku líbí nebo ne. Evropa musí postupovat podle pravidel podobně jako velitel letadla. Pokud by velitel přestal dodržovat pravidla a pokud by je přestal tvrdě vyžadovat, horda zájemců smete a zdevastuje letadlo. Pokud Evropa přestane tvrdě vyžadovat pravidla pro vstup, horda žadatelů smete a zdevastuje Evropu. Pokud by byl velitel představitelem bezbřehé vstřícnosti, pozve všechny do letadla. Letadlo se zbortí pod náporem zoufalých lidí.. Pokud tedy zvítězí v Evropě bezbřehý postoj všeobjímající lásky, Evropě hrozí zhroucení. Proud uprchlíků může být opravdu nekonečný (nejnebezpečnější je zesílení fašistických, rasistických politických názorů a vznik fašistických totalit). Pokud chce velitel uchránit životy své skupiny pasažérů, musí použít třeba i „zlé prostředky“. Tzn. zastrašit hordu dotírajích třeba i násilím. Jedině tak umožní lidem v letadle přežít. Umožní tak zároveň i to, že se letadlo může otočit vícekrát a postupně pomoci dalším a dalším, kteří to nejvíce potřebují. Prokáže tím pomocí zlých prostředků mnohem více lásky všem, které postupně zachrání. Podobně Evropa by měla být schopna použít i „zlé“ prostředky na zastrašení těch, kteří porušují evropská pravidla a překračují svévolně hranice. Jedině tak si uchrání akceschopnost a může následně stále a opakovaně pomáhat tam, kde je to potřeba.